04 januari 2006

Mma Ramotswe gör mig lugn och harmonisk

Jag har en ny favoritdeckarpersonlighet, Mma Ramotswe från Alexander McCall Smiths böcker. Har precis läst ut den tredje i ordning om Damernas detektivbyrå i Botswana. Det finns inga böcker som bättre får mig att varva ner. Hos damernas detektivbyrå behöver man inte stressa utan sätter sig ner och dricker sitt rooibos-te och funderar på det problem som man har att lösa. Man kommer snart fram till både det ena och det andra bara genom att eftertänksamt studera, fundera och använda sin intuition. Jag tycker om det sätt som Mma Ramotswe och hennes kollega Mma Makutsi har att alltid försöka få den andres idéer låta som ett ypperligt bra förslag, antingen det är det eller inte. Det finns alltid minst två sätt att se på en sak och det kommer så tydligt fram här att det ena sättet inte alltid behöver vara det enda rätta. Jag tycker om att man istället för att klanka ner på en annan person direkt istället lyssnar, berömmer och får till slut förslaget att bli en bra kompromiss för båda två. Ett härligt och beundransvärt sätt att vara på. Nu är det bara att fortsätta läsa serien och vänta på filmatiseringen.

Inga kommentarer: