07 augusti 2007

Senast lästa


Nu har jag klämt några böcker här i alla fall, ibland har man tid att läsa...

Röda vita rosen av Mariett Glodeck var först ut och titeln och upplägget lät lovande. Men tyvärr kändes den inte så engagerande och den var ganska seg på slutet... Ett gäng unga tjejer och killar träffas en midsommar i skärgården och gamla minnen och oförätter kommer fram, man kastas fram och tillbaka i nu/dåtid och till en början är det ganska intressant, men som sagt. Det segar ihop på slutet...

Brunstkalendern av Emma Hamberg stod näst på tur och jag vet inte vad det är med Emmas böcker men jag både gråter och skrattar och känner igen mig. Mossvikenfruar var likadan! Hon har en förmåga att skriva om människor man känner att man kan relatera till på ett jäkligt bra sätt. En förmåga att visa att även om livet inte alltid blev som man tänkt sig så kan det bli bra ändå!

Sist ut var Snabba cash av debutanten Jens Lapidus och den var ungefär så långt ifrån Brunstkalendern som man kan komma... Börjar lite hafsigt men efter ungefär halva boken har man kläm på läget och karaktärerna och sista delen blir mer intressant för då börjar det bli lite spännande och man vill ju veta hur det ska gå! Men här handlar det om personer och en värld som är väldigt främmande för mig. Jag har nog haft en väldigt oskyldig uppväxt och umgänge för knark/porr och våldskretsen har jag aldrig kommit i närheten av. Jag kan heller inte begripa hur man som en av huvudpersonerna JW, kan sukta så efter att få leva i "Stureplansvärlden", att till varje pris bli "en av dem". Men alla är vi ju olika :) Boken tog sig som sagt på slutet och känns välskriven.

Inga kommentarer: