08 november 2007

Dagens ungdom

Jag zappade lite mellan kanalerna under reklamen igår när jag såg på Grey´s anatomy. Hamnade på svenska Top Model och såg en kort intervju med en av tjejerna. Hon malde på om hur hon inte tänkte stötta de andra eller försöka vara kompis med dem utan hon var ju tvungen att tänka på sig själv nu, hon skulle ju vinna tävlingen. Det fanns ingen anledning att vara uppmuntrande mot någon annan. Detta återkom gång på gång och hon och en av de andra tjejerna satt och pratade skit om de andra på något café. Det är ju inte så konstigt tänkte jag då, att samhället ser ut som det gör idag, att allt fler unga begår våldsbrott, hoppar av skolan (eller beter sig som svin i skolan), går arbetslösa och har dåligt självförtroende. Det är ju inte så konstigt, i en värld där allt går ut på att vara så egocentrerad som möjligt och där det viktigaste av allt är att vara snygg och kanske rik. Hm. Vad ger alla de här sjuka teveprogrammen och tidningarna för signaler till alla ungdomar egentligen? Detta är ju ingen nyhet men det kändes så påtagligt när jag såg det på teve igår. Förfallet har börjat, hur f-n ska detta sluta??!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fan va sant. Dagens ungdom är ego och har noll respekt för andra eller andras saker. Jag ska starta ett TV-program där det går ut på att kramas så mycket som möjligt...

Lena sa...

Coolt, får jag vara med! Det är många jag vill krama. :)

Nina-Pina sa...

Jag vill oxå vara med i ett sånt program....Ett program där det går ut på att göra så mycket snällheter och hjälpsamheter man bara kan, och sen kramas på det.....Japp jag e me!