19 december 2007

Nu var det klart

Så var dopet över och man kan koncentrera sig på annat... Det gick riktigt bra tycker jag, men jag undrade lite vad vi höll på med när jag satt där i kyrkbänken och drömde mig bort. Dopet är en lustig sak för även om folk inte är/känner sig det minsta kristna så är dopet ändå jätteviktigt! och ändå handlar det i princip bara om att bli upptagen i den kristna tron och gemenskapen. Namnet får du genom att skicka in papper till Skatteverket och kan bara ha en namngivningsceremoni om man vill göra det lite mer officiellt. Ja jag vet egentligen inte hur jag förhåller mig till detta men måste erkänna att det kändes ganska avigt att sitta och lyssna på en Högmässa som kändes helt uråldrig, lika uråldrig som de gamlingar som satt i bänkarna utöver släkten... Men visst, tron är viktig för många och man kan tro på olika sätt. Och på något sätt har vi blivit lite religionslösa här i Sverige, det finns kanske inte så många kristna kvar snart om alla går ur kyrkan och bestämmer sig för att vara ateister eller något annat. Jag vet inte hur det är med min kristna tro, däremot tror jag på att kyrkan gör många goda saker i samhället. Jag tänker fortsätta vara med och betala "min tionde" så kyrkan kan fortsätta med sin barnverksamhet, ordna kurser i matlagning för änklingar, ordna körer och annat där ALLA är välkomna. För det är lite det som känns skillnaden mot annan samhällelig verksamhet, till kyrkan är alla välkomna, vem du än är. Det gillar jag.

Inga kommentarer: