31 mars 2008

lat och fet

Ibland står det intressanta saker på mjölkpaketen. Här om morgonen fångade baksidan av mjölken mitt intresse då följande stod om förr i tiden: "det var inte modernt att vara smal och både män och kvinnor ville att det skulle se ut som att de hade mat i överflöd och latade sig hela dagarna". Härligt, då skulle jag ha platsat in där direkt! Idag är det ju tvärtom, man ska se så smal ut och så upptagen ut som möjligt. Jag har fullt sjå med att värja mig mot alla onyttiga saker som det finns att välja på i affären. Snacka om snedfördelning i världen, här har vi ett överflöd av helt meningslösa godsaker och mat för miljarder slängs varje år rakt i sophinken utan att ätas upp, man kan ju alltid äta godis sen istället.... och på andra sidan jordklotet svälter miljarder människor ihjäl för att dom inte har mat för dagen. Livet är orättvist och jag kan inte begripa att vi inte med lite logistik och ekonomi kan få ordning på denna orättvisa. Men det har väl med BNP och byråkrati och annan skit att göra. Under tiden får en del av befolkningen nöja sig med smulor medan den andra äter för mycket och kämpar för att inte bli för feta. För fetma funkar inte idag. Det funkade bara förr i tiden...

Inga kommentarer: