31 juli 2008

Flyga drake

Nu har t.o.m. jag läst Flyga drake av Khaled Hosseini, typ sist av alla... Men men, den som väntar på nåt gott väntar inte för länge, eller hur ordspråket nu går, det passar i alla fall bra här. Flyga drake infriade alla mina förväntningar och det är en riktigt bra bok. Jag blev genast sugen att se filmen, en reaktion som jag vanligtvis inte får eftersom filmatiseringar av böcker kan bli riktigt usla... men här tror jag att det istället kan bli riktigt riktigt bra! Jag gillade att läsa om den osannolika vänskapen (eller var det eg. vänskap?) mellan rikemanssonen och hans "betjänt". Och intressant med den inre resan som Amir gör genom boken, från barn till vuxen och hela tiden med det dåliga samvetet i bakhuvudet, mot hur han hade betett sig mot Hassan. Intressant även att läsa om Afghanistan som jag ärligt talat inte vet så mycket om. Som sagt, jag ser fram emot filmen och jag får nog snart ta och läsa Tusen strålande solar också.

Inga kommentarer: