24 oktober 2008

Dagens låt

Idag hörde jag en låt jag inte hört på många år och tänkte att jag bara måste slänga upp ett klipp!Det handlar alltså om Vara vänner med Cyndee Peters och Eddie Oliva. När jag växte upp var Cyndee Peters megastor i Täby där jag kommer ifrån, hon bodde nämligen där och inget var väl mer exotiskt än en stor negress med fantastisk röst som "elskade sveeerige" (och Täby, och sin svenska man Lasse...) Man kan ju inte annat än mysa till textrader som "vara vänner är ändå det bästa av allt, man behöver en vän när det blåser hårt och kallt." (och jag är inte ironisk) Dessutom ger det extra charm till låten att höra de två invandrarsvenskarna Cyndee och Eddie snubbla på det svenska uttalet med sina alldeles egna accenter. Eddie Oliva vet jag mindre om men att döma av den här bilden är han fortfarande en välmående smörsjungande italienare. (som älskar Sverige kanske?) Och om ni inte gillar den 80-talsinspirerade videon med gulliga bilder så kan ni blunda :)

2 kommentarer:

Katharina sa...

Cyndee kommer till Liseberg på Allsång den 14 december! Då kan du gå dit med en Täby-skylt kanske... =)

Lena sa...

Great! Det måste jag ju nästan göra! Cyndeeeeeee!! ska jag skrika, minns du mig? Tibble kyrka 1984!!!! :)