28 januari 2009

Bilar bilar bilar

På något underligt sätt som vi inte begriper älskar Oliver bilar. Hans nästa ord efter "kaka" blev "bila bila bila" vilket betyder bil, bilar eller fordon i allmänhet. Redan som liten knodd lade han ner sin bil (en sån där man sitter och sparkar sig runt med) på sidan och låtsas meka med hjulen. Vi stod bredvid och tittade förvånat på. Här talar vi två föräldrar som båda tog körkort efter 30, som aldrig har mekat med en bil i hela sitt liv och knappt haft en moppe. Vi kan verkligen INGENTING om bilar och så fick vi en unge som älskar dom! haha vilken ironi. Jag gillade inte att leka med dockor när jag var liten och tänkte att Oliver minsann skulle fostras i jämlik anda och tog därmed in min gamla docksäng till honom. Han har knappt tittat åt docksängen och än mindre dockorna. Det är "bila" som gäller. Jag har en kompis som tror sånt här är medfött, att killar gillar bilar och tjejer gillar rosa prinsessgrejer. Jag tror inte det, jag menar hur länge har vi egentligen haft bilar i världen? och hur länge har tjejer haft rosa fluffkläder? Hur kan det ha hunnit blivit medfött? Jag betvivlar detta med tanke på blindtarmar och annat som finns kvar sen stenåldern fast de idag egentligen inte fyller någon funktion. Däremot tror jag på inflytande av både det ena och andra, saker som smyger sig in utan att vi tänker på det. Hade jag t.ex. stannar lika många gånger vid bygget här ute och tittat på grävskopor om Oliver varit en tjej? Jag vet inte. Kanske, kanske inte. Hur som helst spelar det ju inte så stor roll just det här med bilar, vi får väl vara glada och tacksamma om han växer upp och blir bilmekaniker och kan ta hand om sina stackars föräldrar som har tummen mitt i handen. :)

4 kommentarer:

Malin sa...

Jag tror nog ändå att det kan vara medfött:) Elin fullkomligt älskar rosa kläder, dockor och bär ständigt runt på en liten handväska hemma. Jag har inte ägt någon handväska sedan hon föddes så hon kan inte ha sett mig. Vi får fundera vidare kring detta:)

Bluesbrother sa...

Det kan inte vara så att de i tidig ålder vill visa att de vill vara tvärtemot oss föräldrar? Då kommer Ellen troligen inte gilla sport... ;)

Bluesbrother sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lena sa...

Ja kanske det. Då kommer vi att fostra en unge som älskar bilar och handarbete :)