27 juni 2009

Sommarmord

Läste ut Mons Kallentofts Sommardöden här om kvällen. Jag har inte läst hans omtalade debut Midvinterblod utan snappade den här uppföljaren på Ica när jag handlade en dag. Det gick bra att börja med den med, lätt att hänga med i polisgänget och handlingen. Allt utspelar sig i Linköping vilket var lite roligt eftersom jag då kunde känna igen en del platser, åtminstone till namnet då jag har vänner som bor där. Och det fick mig nästan att ringa upp min kompis som samma dag sms:ade att hon skulle till "tinnis" och bada. Nej nej ville jag ropa i luren, åk inte dit, det är ju dit seriemördaren kommer! haha Hur som helst så verkar det här med seriemördare lite inne just nu, och ju absurdare desto bättre. Vilket ju känns rätt skönt eftersom man vet att det inte sker så många skumma seriemord i Sverige (än) utan mest tragiska familje, gäng eller bråkuppgörelser. Man vill ju kunna åka till Alidebergsbadet och bada utan att känna sig rädd för att bli bortsnappad av en galen mördare. (men det kan ju hända). I den här boken drabbas kriminalinspektör Malin Fors personligen och i slutet är det bråttom bråttom. Och naturligtvis är det den hetaste sommaren i mannaminne! Lustigt det där hur alla mord i deckare antingen sker i extrem sommarhetta, tokregning höst eller smällkall vinter. Väldigt sällan en alldeles lagom halvvarm vårdag. Hm, det är väl ett dramaturgiskt grepp kanske... Helt ok deckare men inte så mycket mer, jag får nog ta och läsa den där debuten och se om den lockar till mer läsning av Mons med o. Vem 17 stavar Mons med o??? Det känns lite pretto och drygt på nåt sätt. Men han kanske blev döpt till det och då är det ju inte mycket att göra? mer än att anta att hans föräldrar måste vara pretto och dryga... :) Hur som helst så känns det mest som en deckare i mängden. Men eftersom sommaren av någon outgrundlig anledning är deckarnas högtid på året så har man ju alltid plats för en till!

1 kommentar:

Bluesbrother sa...

Deckare har väl högtid på sommaren för att fler läser på sommaren och det är då lättare att ta till sig deckare än tunga Kafka etc.