31 juli 2009

Sista delen

Det var ett tag sen nu som jag läste ut sista delen i Twilight, Så länge vi båda andas, men jag har glömt att skriva om den. Jag har ivrigt följt Edward och Bellas framfart bland vampyrer och vargar men i början av sista delen kändes det som att det hade spårat ur. Det blev mer vampyrer verses alien... Ni kommer att förstå vad jag menar om/när ni läser den. Men man kan ju inte bara sluta sådär mitt i, när man är så nära slutet! Och trots alla ständiga upprepningar och fåniga smörbeskrivningar så bättrade sig del 4 och slutade helt ok. Det är ju trots allt lite spännande med vampyrer, i alla fall såna som försöker att leva hyfsat normala liv och inte blodtörstigt kastar sig över allt och alla och suger bloooooooooood!!! Men jag har funderat på vad det är som gör att hela den här Twilight-hypen har kunnat bli så stor? Vad är det som gör att Stephenie Meyers böcker läses av miljoner tonåringar? och hur har filmerna redan kommit att kultförklaras? Jag förstår det inte till 100% men kanske har det nåt att göra med det som Stefan kläckte ur sig när vi sett filmen av del 1. Att Robert Pattinson som spelar Edward Cullen är en sorts blandning av Dylan och Brandon från Beverly Hills 90210. Och vad kan locka mer än det??? en perfekt hybrid av coola Dylan och den reko men ändå lite sexiga Brandon från Bevvan? Där har vi ju konceptet klart. Nu fattar jag plötsligt varför allt tonårstjejer dreglar efter vampyren Edward och skriker som besatta på MTV-galan. Jag må vara för gammal för den här Twilight-grejen, men jag minns min Bevvan som det var igår! Åh Dylan... vart tog du vägen???

Inga kommentarer: