01 september 2009

100 möjligheter

Lånade Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för två! : om genusfällor och genuskrux i vardagen av Henkel och Tomicic på jobbet. Den var snabbläst och oerhört intressant. Jag skulle gärna vilja att Oliver fick en mer jämställd uppfostran eftersom jag ser små tecken överallt i samhället att flickor och pojkar, kvinnor och män, tanter och gubbar - behandlas olika. Jag har ibland häftiga debatter om rosa och blå kläder och bilar och dockor med några av mina vänner som är tvärsäkra på att sånt är biologiskt. Jag tror att dom blundar och inte ser hur mycket vi vuxna och samhällets värderingar och normer påverkar våra barn. Men jag har också mest blå och bruna kläder till Oliver hemma och han fullkomligen äääälskar bilar! bilar bilar bilar är det enda han tjatar om ibland (förutom kakor) och vi har ju förvånat undrat lite varför. Men jag kan bara inte tro att det är biologiskt på det sättet, för hur länge har vi egentligen haft bilar och motorfordon i samhället? några hundra år, max? Hur kan det ha uppstått en biologisk gen där på dom knappa åren undrar jag. Och vad gäller kläderna beror det ju på att affärerna maskar och säger att alla kunder efterfrågar en uppdelning av tjej och killkläder. Lustigt nog önskar nästan alla småbarnsföräldrar jag känner att det skulle finnas mer unisex i klädaffärerna och det är inte svårt att gissa att affärerna tjänar på upplägget. Det är där skon klämmer. Den här boken tar inte bara upp såna (små)saker utan all ojämställdhet i hur vi och andra bemöter våra barn, hemma, på förskolan, i lekparken, i skolan, bland släkt och vänner. Folk på gatan. Ja allt är helt uppdelat och många gånger helt i onödan och inte på något bra sätt när man väl börjar se mönstret. Jag ska försöka att anamma några av alla tips som ges i boken men det verkar vara ett heltidsjobb. Jag tror inte att Oliver mår dåligt av att leka med bilar i sina blå kläder så jag tar ett steg i taget :)

1 kommentar:

Katharina sa...

Spännande! Jag hinner inte läsa, men du kan väl dela med dig av några tips på fikat på torsdag eller så?