03 september 2009

Shetlandsöarna lockar

Jag har läst några deckare från Shetlandsöarna. Det är författaren Ann Cleeves som har skrivit en kvartett, men jag har än så länge bara läst tre, den sista är inte översatt än vad jag vet. Jag blev vansinnigt nyfiken på Shetlandsöarna efter detta, måste erkänna att jag hade väldigt lite koll på dem innan. I de här böckerna är det poliskommisarie Perez som håller i trådarna och försöker nysta i mestadels familje- och grannhemligheter. Här ligger många hundar begravda må jag säga. Jag gillar att Shetlandsöarna skildras på två sätt, dels som det lite ensliga, karga och nästan tillbakasträvande samhället och dels som en fantastisk plats att bo på med häftig natur och en stark sammanhållning. Lite av varje med andra ord. Som vanligt kretsar böckerna kring ett gäng personer som återkommer i varje bok men samtidigt får vi lära känna nya människor som på något sätt hör samman med någon av de "vanliga". Ett bra grepp som gör att man blir nyfiken på hur pass dramatiskt varje familjedrama ska sluta. Läs dom gärna!
Svart som natten
Vita nätter
Rött stoft

Inga kommentarer: