24 september 2009

Var 17 var Jan Guillou??

Ja som ni förstår av rubriken har jag varit på bokmässan. Men har man inte sett Jan Guillou iklädd sin väst har man inte vart på bokmässa brukar jag säga... så var har jag egentligen varit idag? Hm, existensiella problem. Jag såg i alla fall Björn Hellberg i sitt skägg och det är nästan (bara nästan) lika pålitligt som Jan Guillou. Jag har lyssnat på massor av barnboksförfattare, Viveca Lärn, Catharina Kruusval, Per Nilsson (som för övrigt säger sig ha skrivit sin sista ungdomsbok) och Pija Lindenbaum m.fl. Jag har fyndat pussel och roliga böcker till Oliver och en massa pocket till mig själv och några till Stefan. Jag har smaskat wok en trappa upp och fikat kaffe med kollegor och vänner. Mässan kändes ungefär som vanligt och nu går man mest på rutin. Hoppas på något nydanande nästa år fast ändå vill jag ha det precis som vanligt. Mässan är en yvig plats med många bokälskar och hatare och ett myller av författare, förläggare och bokhandlare. Och så vi, biblioteksfolket :) Imorgon är det arbetsdag igen och nu är jag trött i fötterna.


Trots så många nya bra ungdomsböcker säljs tydligen fortfarande Kitty, kanske man ska rota fram en gammal i nån låda och börja läsa???

Inga kommentarer: