22 november 2009

Gotland forever

Den dubbla tystnaden av Mari Jungstedt hör inte till en av hennes bästa böcker kan jag nog säga utan att ljuga nu när jag har läst ut den. Men att läsa om ett somrigt Gotland i det här ständiga regnruskiga novemberBorås gör mig lite lättare om hjärtat. Den dagen jag vinner mina 43 miljoner är en liten stuga på Fårö eller Ljugarn något som står högt upp på listan, tillsammans med en liten vindslägenhet uppe på Klinten någonstans. Ja drömma kan man alltid. Och minnas. Varje gång jag kommit med nattfärjan och anländer till Visby en solig tidig morgon, eller alla de gånger vi bott på Norderstrands camping i nåt litet tält och promenerat strandpromnaden från centrum utåt campingen medan solen gått ner över havet nån sen kväll. Eller den sommaren vi badade i vågorna på Sudersand i augusti då alla turister åkt hem och det faktiskt var varmt i vattnet! Eller alla dom gånger jag ätit pasta på det goda pastahaket i Visby eller handlat batiktröjor i källaraffären mitt i stan. Eller varför inte den gången jag var tvungen att ta ett tårdrypande farväl av mina kompisar och ta nattfärjan hem tidigare bara för att fixa den där omtentan i konstvetenskap... Ja minnen från Gotland har jag gott om, hoppas jag får uppleva fler!

2 kommentarer:

Kristallena sa...

Jag håller med dig att Gotland är härligt att läsa om i Mari Jungstedts deckare! Vi var ju faktiskt där för första gången någonsin i somras tack vare henne faktiskt.

Lena sa...

Det var bra gjort av henne! att locka er till Gotland alltså. Det är ett härligt ställe.