09 december 2009

Borta bäst

Sara Kadefors är mästare i att beskriva de där lite udda, konstiga och stundtals obehagliga människorna som man liksom inte vill kännas vid. De som inte passar in och gör som man har tänkt sig. Karaktärerna i boken Borta bäst är inget undantag. Det handlar om Sylvia som bor i sin bil utanför IKEA och snyltäter halvätna mackor, dricker gratis kaffe, utnyttjar de på morgonen renstädade toaletterna och sover en stund på IKEAS sängavdelning. Varför Sylvia lever så här tar ett tag i boken att komma fram till och jag förstår nog aldrig riktigt varför egentligen, hon har helt enkelt flippat ur. Och genom boken får vi följa Sylvias möten med andra obskyra personer i samhället. Mest intressant tycker jag hennes vänskap med langaren Lisbeth är. Fast jag undrar om inte namnet Lisbeth börjar bli överanvänt i svensk litteatur. Handen på hjärtat, hur många kvinnor under 40 heter egentligen Lisbeth idag???? hm. Ja det där blev ett litet sidospår och för att göra en lång historia kort så lämnade den här boken inte riktigt samma obehagskänsla efter sig som Kadefors förra, Fågelbovägen 32, där jag fortfarande får rysningar när jag tänkter på huvudkaraktären. Jag gillar Sara Kadefors böcker på ett konstigt, nästan oangenämnt sätt. Hon lämnar ingen oberörd.

1 kommentar:

Katharina sa...

Jag håller med! Fågelbovägen var mycket läskigare och satt kvar mycket längre efter man hade läst ut den. Borta bäst var lite av en "jaha"-känsla. Jag hade svårt att engagera mig i berättelsen. Men Kadefors är bra.