21 december 2009

Halva liv

Jag har läst Mats Strandbergs Halva liv. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den, å ena sidan är den bra - upplägget är bra och ämnet likaså. Men, ibland känns den lite halvkasst skriven och på slutet undrade om jag inte istället fått med mig en Camilla Läckberg-deckare hem. Jag är lite kluven men tycker nog att ni ska läsa den ändå :) Den handlar om Jessica som mått ganska dåligt efter en abrupt avslutad relation där pojkvännen bokstavligen gick upp i rök. Plötsligt dör hennes farmor Viola och hon åker till Skåne för att närvara på begravningen och bestämmer sig för att bo kvar i huset över sommaren. Av grannen får hon veta att farmodern skrivit en dagbok åt Jesssica för att berätta sin historia, för att berätta "sanningen". Under läsandets gång får Jessica inte bara uppleva sin farmors hemliga liv utan hon börjar även fundera över sitt eget.

Inga kommentarer: