01 december 2009

Med hjärtat i halsgropen

Efter att ha känt total avsaknad av spänning inför upplösningen i Bodströms bok Rymmaren så klappade hjärtat hårt hårt när domarna skulle avkunna sin dom i Gianrico Carofiglios italienska bok På sannolika skäl. En härligt skriven deckare om advokaten Guido Guerrieri som kämpar i rättssalen för den senegalesiska kringvandrande försäljaren Abdou Thiam. En till synes omöjlig kamp att vinna. Guidos egna nervösa sammanbrott efter separationen med sin fru går som en röd tråd genom boken och gör honom ytterst mänsklig som karaktär. Det är mycket jag gillar med den här boken, det korthuggna språket, alla Guidos tankegångar och funderingar och alla karaktärer. Och så historien såklart! Däremot förvånade det mig mycket att det förekom så många "favoritböcker och favoritlåtar" som är amerikanska. Mina fördomar om Italien är att man älskar den inhemska kulturen när det gäller det mesta och att man inte direkt sneglar åt USA, men det är ju som sagt mina fördomar :) Författaren är rätt okänd i Sverige tror jag men han är en välkänd maffiakämpare i Italien och har skrivit fem deckare, alla utspelar sig i hans hemtrakt Bari - som hör till regionen Apulien. En skön deckare.

Inga kommentarer: