27 januari 2010

I vargars följe

I vargars följe av Stef Penney har stått på skylthyllan på bibblan och lockat på mig mer än en gång. Till slut lånade jag den och vilken bok! Sunday Telegraph har skrivit på baksidan "Ett fascinerande spännande äventyr, en uppfriskande kontrast till vanliga mordmysterier". Det träffar mitt i prick tycker jag. För visst är det en mordhistoria, men det är egentligen inte det som är viktigast, det är också en kärlekshistoria och en berättelse om olika val man gör i livet och ödets lott. Mrs Ross 17-åriga son försvinner ut i Canadas vildmark och i samma veva upptäcks ett mord i grannhuset. Pälsjägaren Laruent Jammet har blivit kallblodigt skalperad och dödad. Kompaniet skickar ut representanter för att lösa mordet och Francis Ross blir naturligtvis misstänkt eftersom han försvann samtidigt och ingen kan redgöra för vart han tagit vägen. Mrs Ross vägrar att tro att sonen har något med detta att göra och ger sig tillsammans med den indianske fången Parker iväg ut i vildmarken för att följa spåren. Förutom själva historien och beskrivningen av alla karaktärerna och miljön så gillar jag sättet som handlingen berättas på. Det är ett avskalat och långsamt språk som sakta berättar en historia. Helt klart läsvärd!

Inga kommentarer: