01 mars 2010

Mystiska typer lurar i skuggan

Det är inne med lite action inom bokvärlden just nu. Liksom i Skuggbiblioteket som jag precis läst går det betydligt vildare till på både bokhandlar, bibliotek och museum. Alla har väl sett The Librarian t.ex!? Om inte, har ni inte bara en, utan tre filmer att se! :) Hur som helst så var Skuggbiblioteket en ganska intressant historia, skriven av en dansk - Mikkel Birkegaard. Det ryktas om att den redan ska bli film. Lite tjatigt beskriven ibland kanske men på det stora hela en sån där äventyrsroman som jag gillar. Det handlar om Jon Campelli som ärver sin fars gamla antikvariat på Vesterbro i Köpenhamn. Han är själv advokat och mäkta ointresserad av att äga en bokhandel. Särskilt som hans far tog avstånd från honom för många år sen. Men allt är inte vad det verkar vara och absolut inte i den här historien. Snart är Jon inblandad i ett antal skumma affärer och jagad av både den ena och andra. Spännande! (med lite mindre upprepningar kanske...)

4 kommentarer:

Katharina sa...

I den här är tydligen bibliotekarierna galna zombies eller nåt... http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9188858901 jag har inte vågat läsa än. Linus läser nu och jag bara fasar att han ska upptäcka mitt sanna jag...

Lena sa...

Oh no! du blir snart avslöjad, vad händer då???

Katharina sa...

Jag antar att jag får döda honom.

Lena sa...

Oh spicey! jag anar att jag snor manus och gör en film av detta med Alexander Skarsgård och ja, vem vill du ska spela dig??