22 april 2010

Slumpen styr

Jag hittade en liten bok med roligt namn, Slumpens bok av Åsa Lind. Det är en barn- och ungdomsbok men eftersom bokmysterier lockar mig så slog jag till. Hanna är 12 år och får helt plötsligt tag i en bok med just titeln Slumpens bok. Den är knepig att läsa för det som står där i händer genast i verkligheten på ett eller annat sätt. Dessutom är den svårläst av den anledningen att den bara går att läsa begripligt av en enda läsare, som i det här fallet är Hanna. Det är en magisk bok vars historia sträcker sig 3000 år tillbaka och Hanna dras in i olika äventyr som hon inte kunde drömma om. Jag tror att antingen får man spel på den här boken och lägger den ifrån sig direkt eller så vill man snabbt läsa vidare som jag. Åsa Lind skriver väldigt speciellt och det är en stil som jag inte tror passar alla. Själva historien kanske har sina brister ibland men det kompenseras just av författarens härliga språk och lite märkliga sätt att skriva och leverera historien på. Det mesta lämnas också öppet för läsaren att tolka lite som den vill. Det är helt klart slumpen som styr våra liv!

Inga kommentarer: