29 augusti 2010

Close to home

I helgen var Stefan o jag på festival tillsammans. Det är inte ofta eftersom musiken på de festivaler han brukar gå på helt enkelt är kass :) Men här var det blandat så det stod härliga till. Samma sak med vädret... Close to home var ett trevligt initiativ i Borås och vi tyckte alla som var där att det var very nice. Hoppas de fortsätter nästa år med! Jag har sett en salig blandning av Amanda Jensen (som var riktigt bra), Crucified Barbara (som inte imponerade nämnvärt den här gången) och Mustasch (som rockade fett som vanligt, är det förresten ett hippt ord nu för tiden eller är jag helt ute??). Och allt detta bara på fredagen. Den stora nackdelen den kvällen var att regnet öste ner under sista konserten och orutinerad som jag är stod jag där i min tunna lilla jacka och blev genomsur. Men vi hade bilen så vi var snabbt hemma. På lördagen började hela schabraket redan vid 15.45 då Elin Ruth Sigvardsson äntrade scenen och hon är riktigt bra, där måste jag köpa några skivor. Sen blev det lite Fibes oh Fibes! men eftersom regnet envisades med att ösa ner under första delen stannade vi inne och drack öl (så där blev jag av med nästan hela veckobonusen av points, så kan det gå) och vi hörde bara slutet. Sen körde Pain of salvation igång och var helt ok men inte mer. I väntan på det hypade Dundertåget så kollade Ann o jag på hälsingebandet Hellsingland underground och de var helt klart festivalens positiva överraskning och kanske den bästa till och med! Skönt avslappnad rock med bland annat rolig sångare, basist med helskägg och två snygga gitarrister. Kan det bli bättre? nice! Sen förflyttade vi oss över till Dundertåget men där tror jag att jag hade hört för mycket snack före så det blev lite halvt om halvt på nåt sätt. När Timo Räisänen (som nu för tiden bor i Hindås om ni inte visste det) körde igång så var det absolut mest folk i publiken på hela helgen. Välförtjänt helt klart för Timo är en underhållare av stora mått och bra musik såklart! Det sista vi såg var Bob Hund och det var eventuellt på Hultsfred nån gång runt 2000 senast för mig om jag inte minns fel, och före det var det på deras spelning här i Borås 1998 så detta var ett kärt återseende. Vid det här laget hade min orutinerade festivalrygg ballat ur så på slutet längtade jag hem till ett raklångt läge men det var fantastiskt kul att återse de galna skåningarna i Bob Hund. Hoppas dom kommer nästa år med!

Inga kommentarer: