24 september 2010

Reflektioner från bokmässan

Men vad surrades det om på bokmässan i år egentligen? Årets tema Afrika märkte jag inte mycket av när jag var där lustigt nog. Men det har pratats en del och stått en hel del över allt och gårdagens Babel innehöll ju i stort sett mest inslag från temat. Det buzzades en del på internationella torget på mässan men visst borde det ha märkts mer i övrigt? Allt var sig istället likt från förra året, samma montrar, samma utseende och nästan samma människor som intervjuades i stolarna. Jag sammanstrålade med gamla kurskompisar som mest är inriktade på barn i sina arbeten som bibliotekarier. Det är alltid intressant att höra om, bokmässan har ju ett stort barntorg där jag tycker det finns mycket, men avsaknaden av bra faktaböcker för barn är tydligen stort. Beror det på att det inte finns några eller beror det på att de inte representeras på mässan? Vi lyssnade på några korta föredrag på Nallescenen där jag alltid förbluffas över vilken tanke som ligger bakom de flesta barnböcker, det är inte konstigt att svenska barnböcker oftast betraktas som otroligt bra. På många korta föredrag eller intervjuer blir det oftast dåligt ljud om man hamnar långt bak som vi gjorde när Sofi Oksanen intervjuades. Hon har nog det i särklass coolaste utseendet på bokmässan! Jag är sugen på att läsa senaste boken Utrensning. Den har fått otroligt stor uppmärksamhet trots, som författaren själv sa, det lilla ämnet som rör Estland och att boken är på finska. Men nordiska rådets litteraturpris smäller ju rätt högt, det är en hel del prestigefyllda namn i den listan. I år kändes det även som att seriehörnan har svällt en del och att det överlag är bokförlagens mässa. Biblioteken hamnar lite i skymundan eller så får de pimpa sina montrar för de syns inte i allt surr. Som vanligt på mässan kan man ingenstans ana att bokförsäljningen minskar, här är det all in!

Inga kommentarer: