03 oktober 2010

Blå gryning

Läste precis ut sista delen i Ann Cleeves kvartett om Shetlandsöarna, Blå gryning. Upplägget lät ju otroligt bra, kriminalaren Jimmy Perez är på väg hem till Fair Isle (vackert namn på en ogästvänlig ö) med sin blivande fru och ett mord begås på fågelstationen och en storm gör att ingen kommer varken ut eller in. Men någonstans där tycker jag att den tappade farten liksom. Jag gillade de andra böckerna i serien mer. Här trodde jag att jag skulle få veta lite mer om Jimmy själv eftersom det var hans hemö och de bor hos hans föräldrar men det kändes inte riktigt som att man fick kött på benen. Lite av ett antiklimax faktiskt. Hoppas det kommer fler böcker om Jimmy. Ett som är säkert är i alla fall att jag vet betydligt mer om Shetlandsöarna än jag gjorde tidigare, vilket inte var så svårt eftersom jag visste nada. :)

1 kommentar:

Katharina sa...

Men slutet då? Vi får prata om det imorgon. Tycker annars som dig, föregångarna var bättre.