17 december 2010

Till sista andetaget

Till sista andetaget är inte filmen med Richard Gere utan boken av Anne Swärd. Och inte jämförelsevis så bra heller. Boken beskrev nog Susanne allra bäst - tänk dig att någon slänger på dig en massa olika ord och uttryck, du blir bombarderad och ska själv försöka hitta någon ordning i alltihop och få ihop en historia. Ungefär. Författarens lite poetiska språk är något som brukar tilltala mig annars men här blev det mest en källa till irritation, total förvirring. Boken är full av vaga och luddiga pusselbitar som gör att man inte fattar någonting eller får grepp om historien. Jag gav för första gången på länge upp och läste bara halva boken och skummade resten. När jag var klar förstod jag fortfarande ingenting. I min mening en ytterst märklig bok.

Inga kommentarer: