01 december 2010

Uppför

Varför bor vi uppe ovanför en backe är en fråga jag ofta ställer mig. Så även idag. Eftersom det efter lunch "bara" var 6 minusgrader hos oss klädde vi på oss abnormt mycket kläder och tog pulkan på en promenad. Oliver "varför då" åkte, och jag drog. Vi kollade bland annat om isen hade lagt sig på sjön och det hade den faktiskt lite grann. Men bara tillräckligt för att titta på. Fint var det så det förslog. Strålande sol, klarblå himmel och gnistrande is och snö. Men på hemvägen var det väldigt mycket uppför. Oliver hade ont i fötterna (trots att han faktiskt åkte pulka 97% av tiden), skorna var för trånga och fötterna kalla. Jag drog och drog och drog uppför backen hemåt. Varför bor vi uppe ovanför en backe frågade jag mig. Det finns både för och nackdelar med det. Nackdelarna är som bekant att det är mycket uppför, jobbigt att dra en pulka, jobbigt att bära tunga matkassar, jobbigt att cykla uppför. Men det finns några fördelar också faktiskt.

a) om det blir översvämning och monsun tar det en stund för vattnet att ta sig uppför backen och svepa med vårt hus
b) mördarsniglarna som cirkulerar nere i centrum har inte ork att ta sig uppför backen till vårt grönsaksland (än)
c) det är ju trevligt med lite utsikt

Ja som ni ser, det finns fördelar och nackdelar med allt.

2 kommentarer:

Katharina sa...

Dessutom får man en flygande start om man någon gång skulle behöva fly hemmet.

Lena sa...

ja jag missade ju det mest uppenbara nämligen att det är nerför åt andra hållet... bra tänkt där Kakan!