05 januari 2011

Ugglor i mossen

I natt kunde jag inte sova, så jag gick upp och satte mig framför datorn en stund. Sen släckte jag adventsljusstaken i fönstret och tittade ut. Vad fint det är nu tänkte jag, alldeles stilla och vitt. Men vad är det där för mörkt på altanräcket? Är det en stolpe som inte har snö på sig, konstigt. Men vänta, stolpen är ju precis bredvid, vad 17 är det där? är det en katt? eller en fågel? hm, jag gick ut i vardagsrummet och kikade genom fönstret där istället, då ser jag att någon tittar på mig, det är en uggla! Vad coolt! Jag går in i datarummet igen, ugglan har vridit på huvudet mot mig igen. Jag smyger in till Stefan och väcker honom, han blir förvirrad och undrar vad det är frågan om? Men när han masat sig upp och också sett ugglan tycker han det är lika coolt. Till slut känner den på sig att den är iakttagen och lyfter och flyger iväg, wow!!! Årets händelse, svår att toppa. En uggla på vårt altanräcke en meter från huset! Jag tror den spanade på småfåglarna som vi matar precis vid busken framför men dom hade nog gått och lagt sig, det var bara ugglan och jag som nattsuddade lite. Hoppas den kommer tillbaka! Spekulationerna annars är många, var den här för att rekrytera Oliver till Hogwarts? (han som inte gillar ugglor) eller var det ett tecken, tydligen finns det både bra och dåliga. Ugglan anser vara kvinnans totem - den representerar mörker och det okända. I vissa kulturer förknippas den med död och pånyttfödelse, ett sätt att gå vidare. Den är också en symbol för en uråldrig visdom, drömmar och visioner. Den är ett tecken på transformation - en utveckling för att uppnå ett högre andligt medvetande. Eller, så var den bara hungrig :)

Inga kommentarer: