01 februari 2011

Hosta lagom

Hosta är enligt Wikipedia följande: Hosta är en reflex som utlöses när slemhinnorna i luftvägarna irriteras. Reflexen består av en spasmisk sammandragning av bröstkorgen. Reflexens mening är att göra sig av med sådant som retar luftvägarna, till exempel slem. Men det står ingenting om hur otroligt störande hosta kan vara. Hemma hostas det just nu ordentligt på nätterna. Jag har sovit sjukt dåligt de senaste nätterna och då är det inte jag som hostar... Ibland tänker jag att nu sätter jag på mig ett par hörselskydd eller hörlurar med bra musik i. Men det enda som är värre än att ligga och lyssna på hostandet är att inte göra det, för man vill ju ändå höra OM det nu skulle hända något. Så det slutar med att jag ligger och lyssnar på hostningarna och till slut somnar jag utmattad fram på småtimmarna... sen är det dags att gå upp, tjoho! Men det går väl över :)

Inga kommentarer: