27 september 2011

Jorden vi ärvde och lunden den gröna...

I somras lyssnade jag på Maria Wetterstrands sommarprat i radion. Och jag läste hennes bok Den nya gröna vågen. De var ganska lika. Maria Wetterstrand är verkligen en miljömedveten kvinna, men också en som är bra på att föra ut sitt budskap! Synd att hon slutar som partiledare. Hur som haver så handlade den här boken inte helt otippat om miljön! men fokuks är BRA saker, inte hur kass miljön är utan vad helt vanliga (och ibland ovanliga) människor gör för att förbättra den! de drar sitt strå till stacken på olika sätt och den här boken handlar om att lyfta fram dessa goda exempel. Jag tror, precis som många andra, att jordens vara eller icke vara går i cykler, förmodligen är vi inne i en dålig sådan nu. Och vi har gjort vår allra bästa det senaste århundrandet för att påskynda processen. Ju mer man läser om hur jorden mår, desto sämre mår man själv. Hur tänkte vi när vi gjorde så här? Ja allt handlar ju om utveckling, men vår utveckling har tagit hårt på det som har gjort den möjlig, nämligen jordens resurser. Det är en svår fråga, för handen på hjärtat, hur mycket är man EGENTLIGEN beredd att offra när det kommer till kritan? Man har vant sig vid en viss livsstil idag och den är svår att bortse ifrån. Men om det görs stora förändringar, direktiv som gäller ALLA så kanske det blir lättare att forma om sin vardag och sitt liv. Men att själv helt plötsligt göra avkall på det mesta, sälja bilen, flytta ut på landet och odla sin egen potatis, ha getter i ladugården och sy sina egna kläder och tvätta allt för hand i såpa. Ja då känner man sig ju lite lurad när man vet att grannen sitter i sin IKEAsoffa i sina stentvättade jeans och tittar på Hollywoodfruar på teve och äter Oekologiskt odlade chips. Ja livet är en enda stor röra helt enkelt, jag tror inte att jag är lyckligare för att jag har allt detta än någon på andra sidan jordklotet som bor i ett litet hus med stampat jordgolv och lagar mat runt en eld tillsammans med en stor familj (och några getter såklart) men jag tror att det är svårt att plötsligt svitcha. Det behöves en stegvis ändring och den ändringen måste ske hela tiden varje dag och överallt. Sluta med allt detta sabla emballage på allt man köper, odla mer i Sverige så det går att köpa mer närproducerat, se till att ekologiskt blir standard, utveckla kollektivtrafiken ännu mer, och sluta med slilt och slänglivsstilen! gör saker som håller istället och se till att det är det nya svarta. Ja, kanske är det jag som ska bli den nya Maria Wetterstrand? det låter nästan så, men jag tror bara att jag är en alldeles vanlig liten människa, och kanske kan jag dra mitt strå till stacken, jag ska bara komma på hur :)

Inga kommentarer: