14 september 2011

Villette

Sakta men säkert arbetar jag mig nedåt i högen av lånade böcker. Senast ut - Blodröd måne över Villette av svenskan Ingrid Hedström. Det tog mig ungefär halva boken innan jag fattade att Villette var en påhittad stad... eftersom Belgien är för mig ett blankt papper så försökte jag ta reda på lite mer om omgivningarna. Så för er som undrar, Villette-sur-Meuse finns alltså inte på riktigt :) Till en början (och även till viss mån i slutet) var det hopplöst att hålla isär alla olika karaktärer och händelser och många namn bara flyter förbi. Men faktum är att historien tar sig på slutet och upplösningen kändes som en sådan där klassisk deckarupplösning där man får många delar från olika håll i vart annat kapitel, allt för att hålla spänningen uppe. Huvudkaraktären Martine Poirot är domare i domstolsväsendet i Villette och jag gillar henne. Här handlar det om trippelmord x 2 som sträcker sig över en trettioårsperiod och det är många trådar att nysta i. Om man lyckas ta sig över tröskeln med alla namnen och vurmar för franska och flamländska så tror jag man gillar den här om man gillar deckare.

Inga kommentarer: