08 augusti 2012

Överklass suger

Har gett mig på Denise Rudbergs "nya genre" elegant crime... Det enda som är elegant i de här böckerna är åklagarassistenten Marianne Jidhoff. I övrigt är jag inte alls sugan på att bli överklass, jag känner mig ganska nöjd i medelklassträsket :) I Rudbergs böcker (hon skriver ju ofta om överklass annars med) så är alla otrogna, super, misshandlar (helst inom den egna familjen) och gör mestadels olagliga penningaffärer. Det mesta inom överklassen suger alltså. Om det nu är så överlag kan jag inte svara på men det låter onekligen inte så omöjligt att det händer, det mesta döljs ju av den egna kretsen och likasinnade. Så har det alltid varit och kommer alltid att förbli. Men nu var det inte det jag skulle skriva om här utan om hennes böcker. Om genren är ny vete tusan men visst var det väl en liten extra touch inom deckargrenen som brett ut sig i Sverige. Jag har inte varit överförtjust i Rudbergs böcker innan, kanske just för att jag känt mig rätt bortkommen i den värld hon beskriver. Men jag gillade de här deckarna om Marianne och hennes kollegor Torsten och Augustin. Lite spännande att läsa om vad som händer bakom kulisserna och vilket maktspel det är i korridorerna på polisen och åklagarmyndigheten. Nu väntar jag ivrigt på nästa! De två delarna jag har läst heter Ett litet snedsprång och Två gånger är en vana.

Inga kommentarer: