10 december 2012

Deckare

Nu har jag läst en deckare igen, tog en paus mellan lite annat. Testade en för mig ny svensk deckarförfattare, Jonas Moström. Titeln med världens fulaste omslag hette Dödens pendel och utspelar sig i Sundsvall som oväxling. Jag har tre invändningar mot boken. 1) poliserna är osedvanligt trögtänkta 2) de två manliga huvudkaraktärerna (som dessutom är polare) gör var sin dunderklassisk idiottabbe mot sina flickvänner/fruar och allt bara passerar förbi ungefär precis som att det är ju så det är, bah! 3) omslaget är så groteskt kasst och taskigt för att sättas på en debut, vill de inte att Jonas Moström ska sälja fler böcker??? galet. Det omslag som är på min pocket är inte det som nu finns på Adlibris (som visserligen inte heller är bra men ändå bättre än det jag har) så förlaget kanske insåg sitt misstag... Hur som helst, i övrigt är den väl lite som alla andra svenska deckare, storyn flyter på, det är lite spännande på slutet och man tror genast att alla läkare på sjukhusen är seriemördare. Får se vad jag ska läsa härnäst. Förslag?

Inga kommentarer: