19 oktober 2013

Höst




Hösten har varit otroligt vacker i år, mycket mer färger än vanligt känns det som, och soligt väder. Tyvärr har jag mest varit sjuk så jag har inte kommit iväg och tagit så många kort fast det har varit fantastiska morgnar då sjön varit spegelblank, träden lyst orange och gula och himlen varit otroligt blå. Inte har jag läst särskilt mycket heller men några böcker har jag klämt. Har upptäckt en ny bekantskap efter tips, Linwood Barclay. Tex Alltför nära och Morgonen hon försvann. Skönt thrillers med en twist. Läste också igenom boken som bygger på den populära teveserien, Barnmorskorna i East End. En ärlig och uppriktig och ganska målande beskrivning av hur det var att jobba som barnmorska i Londons fattiga delar under 1950-talet. Otroligt intressant och härliga personporträtt, mindre härliga och ingående beskrivningar av hur alla förlossningar gick till och alla skildringar av det smutsiga och misärliknande förhållande många levde i. Sommarhuset av Anna Fredriksson var en ny bekantskap för mig, lättläst men fylld med krångliga familjeförhållanden och konflikter. Bra svensk roman.

Inga kommentarer: