14 september 2014

Gnisselzonen

Efter det tog jag tag i Gnisselzonen av Anna Hallen. Den lät lovande eftersom det handlar om att känna sig sjuk, håglös, har koncentrationsproblem och värk, svårt att sova, magen krånglar. Men där sjukvården inte hittar några "konkreta" fel. Du får ingen diagnos, får ingen behandling och får du någon så är det punktinsatser med medicin som behandlar symptomen, inte tar tag i varför det egentligen är på det här sättet, varför din kropp reagerar som den gör. Mycket intressant och det är en oerhört välskriven bok som jag läste med stor entusiasm i början. Efter ett tag insåg jag att man nästan måste vara läkarstudent för att kunna ta till sig all information om kroppen och hur allt fungerar, all massiv information som bara väller ut från sidorna. Efter tag började jag skumma lite, det gick helt enkelt inte att greppa allt. Hon beskriver det ändå väldigt pedagogiskt men kanske har det just med avsaknaden av den där koncentrationen att göra... Det blev för tufft. Anna Hallen som är hälsocoach ,bland annat, ska ha all heder över att ha skrivit den här boken för den innehåller otroligt mycket bra information, även om den är svårsmält. Och jag fick en hel del tips och tänker nu testa lite glutenfri kost (vad än Livsmedelsverket säger om det) och jag kände mig helt klart inspirerad att fundera lite mer om hur allt i kroppen hänger ihop och tänka lite alternativt. Gnisselzonen är en bra avspark om man vill förändra sitt liv lite men räkna inte med att orka läsa vartenda ord i hela boken...

Inga kommentarer: