04 november 2014

Matbok på läsplatta

Kollegan Hanna var snäll och lånade ut sin läsplatta, adlibris Letto, till mig. Där ingick En fransk curry: 100 steg från Bombay till Paris av Richard C. Morais. Först och främst var det en ny upplevelse med läsplatta även om jag läst böcker på ipaden innan. Men en läsplatta har ju grym batteritid och är skonsammare för ögat. Dessutom liten, nätt och behändig. Eventuellt går det att ställa in ljusskärpan på olika sätt för jag tyckte att den var ganska mörk, man behöver mycket ljus för att läsa. Mer än för en vanlig bok vill jag nog påstå. Men det där kanske går att lösa för i övrigt var jag väldigt nöjd med att läsa på läsplatt och tänker önska mig en i julklapp men det kan hända att det blir en iriver story istället för en letto, även om denna överraskade mig! Den var mycket smidigare och mindre än jag trodde av adlibris sjukt dåliga bilder på sin webbsida... Fortsättning följer! Men nu till boken. Den ska man inte läsa hungrig, eller förmodligen spelar det ingen roll för man blir hungrig ändå. Här snackar vi matporr! Själva berättelsen påminner lite om dundersuccén Slumdog millionaire av Vikas Swarup. En ung indisk pojke går från att ha ingenting till att bli en välkänd och rik man under ganska otroliga omständigheter. Berättelsen kändes självupplevd fast den inte alls är det. En märklig känsla men jag antar att författaren har lyckats! Lättläst, rolig, tragisk, intressant och framförallt innehållande gudomliga matbeskrivningar! Författaren måste gjort sjukt mycket research för att få till så detaljerade beskrivningar i hur man lagar ditt eller datt och sköter ett kök och en restaurang. Boken har såklart filmatiserats och Helen Mirren har en avgörande huvudroll som jag tror passar henne. :) Nu när jag har läst boken kan jag gå och se filmen, det blir sällan bra om man gör tvärtom fast det blir faktiskt sällan bra överhuvudtaget när böcker filmatiseras (ett undantag är faktiskt just slumdog millionaire!) men här tror jag att det blir övervägande positivt just för alla matbeskrivningar. Det riktigt vattnas i munnen på mig redan! Så läsplatta plus bok får 4+4 av mig idag.

Inga kommentarer: