10 februari 2015

Stephen Hawking

Läste ut Min historia av Stephen Hawking. En liten bok man läser ut på en timme men vilken historia! Han har en sorts konstaterande torr humor boken igenom och jag lärde mig en del om svarta hål och Big Bang. Samtidigt som det var massor jag inte förstod överhuvudtaget... (fysik var tyvärr ett av mina sämsta ämnen i skolan, synd eftersom jag idag tycker det är oerhört intressant!) ... och jag fascineras över hur smart han måste vara. Att vid tjugo års ålder tycka att svarta hål och annat är vardagsmat och antas till forskarutbildning. Coolt! Och att sen få en sjukdom som ALS men aldrig riktigt tappa modet. Fast han skrev där i början att det kunde lika bra ha gått åt helsike om han inte blivit kär :) Även för en fysiker är kärleken viktig. Den fick honom på fötter igen, det och det faktum att han blev en ovanlig ALS-patient som faktiskt överlevde, och lever än, 73 år gammal! Naturligtvis försvårade sjukdomen hans liv och forskning men han har fått fram erkända revolutionerande resultat om universums uppkomst och en massa andra saker. Han skriver själv att egentligen är han bara en av många duktiga fysiker/forskare men han har blivit den som är mest känd, på grund av sin sjukdom. Hur som haver så är historien i den här boken väl berättad, lättläst, intressant och stundtals riktigt rolig. Han har humor. Det var också kul att se en massa bilder på honom som ung, innan han hamnade i sin rullstol, så som vi ser honom idag. Nu har det kommit en film, A brief history of times som jag är lite sugen på. Får se när vi kan komma loss och gå på bio.

Inga kommentarer: