24 februari 2015

Tove Jansson

På jobbet har vi den underbara boken Muminvärlden & verkligheten : Tove Janssons liv i bilder. En stor härlig bok fylld med foton och berikande bildtexter. Och en massa massa annat förstås! Tove Jansson var en fascinerande person och jag älskar att läsa om konstnärshemmet som är fyllt av skaparlust och alla projekt som hon gav sig in i. Det får mig att genast vilja slita ut allt vi har i gästrummet och inreda en konstnärsateljé. Jag saknar nog en gnutta talang men det kanske man kan ta igen med vilja? Och skärgårdslivet. Jag har ju också tillbringat somrarna ute i skärgården och sommarloven kändes oändliga! Allt som fanns att göra ute i naturen och kortspel och en raspig kanal på teven på kvällen, eller två kanaler om man hade tur. Smultronplock i backen och vingliga cykelfärder på grusvägar till Klippuddens bad. Allt det där kom liksom tillbaka när jag läste den här.  Kika i boken, den är otroligt fin!


Inga kommentarer: