30 juli 2015

Sommarläsning - deckare




Recenserade något senast i juni så man kan ju tro att jag inte har läst något på hela sommaren men nu när jag räknade blev det faktiskt tio böcker! inte illa ändå. Först blev det ett gäng på läsplattan när jag låg på sjukhus några dagar, sen har jag försökt stjäla lite ledig tid vilket inte alltid är lätt hemma med två busiga barn, eller i alla fall ett busigt barn :D Innan sommaren tog fart läste jag en bok som jag har glömt att nämna, som var riktigt bra! Men kanske inte så lämplig precis innan man ska åka Stena line-färjan till Danmark... Livbåten av Charlotte Rogan. En suggestiv beskrivning av en mardrömsfärd i en större livbåt mitt ute på havet. Den kallas för en psykologisk thriller och det stämmer bra det. När oceanångaren Empress Alexandra förliser gäller det att hålla huvudet kallt. Huvudkaraktären Grace hamnar i en livbåt med 39 personer och efter några dagar blir det en kamp för överlevnad. De har mat och vatten så de klarar sig ett tag men det hela utvecklar sig till en inre kamp snarare, vem är stark nog att överleva rent psykiskt? Otroligt spännande! Har läst några deckare som vanligt och en av dem var Singöspionen. En ganska sävlig och lite klassisk deckare i skärgårdsmiljö. För mig var det lite roligt eftersom jag tillbringat de flesta av min barndoms somrar på just Singö. Det kommer att komma fler i samma serie om den lite äldre kriminalinspektören Solbritt som skaffar sommarställe på ön och inte kan låta bli att rota i en gammal historia. Författarna Anders Gustafson och Johan Kant har ansträngt sig för att inte använda en massa klichéartat och smaskigt våld (mer än nödvändigt) i deckaren och tänker sig en lite mer traditionell och lågmäld deckarstil. Bra idé! Ninni Schulman har istället skrivit en deckarserie som utspelar sig i Värmland, om poliserna Petra Wilander och Christer Berglund och journalisten Magdalena Hansson. I Svara om du hör mig har ett jaktlag råkat ut för ett mord. En av jägarna hittas död på sitt pass och någon av alla som var ute på jakten den dagen måste vara skyldig. Ett deckararbete tar sin början och självklart kommer en massa gammal skit upp till ytan. Spännande!

Inga kommentarer: