26 september 2005

Klädaffärerna - Lena 1-0

Att prova kläder är bland det värsta jag vet. Ingenting passar någonsin och storlekarna varierar grymt mycket i alla klädaffärer. Denna gång var det dags att leta tjusiga kläder till ett bröllop. Helt kört om man är 1.62 lång och ungefär lika bred (nästan). Allting är för litet eller illasittande och hur man än vrider och vänder på sig framför spegeln i provhyttan så är det kört. Ett värdsligt problem kan man tycka (och det tycker jag också) men fortfarande väldigt irriterande. Att ständigt behöva bli matad med bilder av perfekta trådsmala och snygga modeller som dessutom är retuscherade på alla upptänkliga sätt är bara frustrerande. Man kan aldrig nå upp till de idealen och varför ska man egentligen behöva det? Varför duger man inte bara som den man är? Och hur kommer det sig att sådana fantastiska modeller behöver retuscheras för det första? Jakten på den perfekta kroppen, huden, håret, smajlet har gått lite för långt. Men jag är en vuxen människa, jag har sunt förnuft och inser att jag visst kan vara mig själv. Värre är det för alla lättpåverkade och "innefixerade" tonåringar som tror att det är på tidningarnas omslag som normen ges. Men hur gick det nu med shoppingen? Det gick dåligt, just nu är ställningen klädaffärerna - Lena 1-0. Men jag ger inte upp!

Inga kommentarer: