26 oktober 2005

Senast lästa

Några böcker plöjer man ju igenom då och då så jag slänger in några ord om de senast lästa.

Hon som tittade in av Karin Wahlberg

Svensk deckarhistoria, författarens andra kriminalroman. Ingen direkt rafflande historia men full av mänskliga drag såsom svartsjuka, besatthet, utstötthet. Jag gillar det hon skriver, och jag tänker att forsätta läsa Karin Wahlberg.


Verkan av Torbjörn Flygt

Efter Underdog som kom 2001 har jag velat läsa Torbjörn Flygt igen. Nu var det dags. Hans sätt att skriva och få berättelsen att flyta på är likadant, men den här gången byggdes stämningen upp så pass inför slutet att det bara kunde bli ett magplask. Jag hade nog förväntat mig mer. Å andra sidan borde jag ha lärt mig vid det här laget att inte ha så höga förväntningar på böcker och författare. Det blir oftast fel. Summan av kardemumman är att boken kunde varit riktigt bra, om den fått en bättre upplösning.

Just nu läser jag Världens miljöhistoria av J. Donald Hughes. Mer om den en annan gång.

Inga kommentarer: