16 november 2007

Två böcker

I bokcirkeln läste vi senast Hon simmade i havet vid Guanagaspar av Shani Mootoo och den var väl ok men inte så mycket mer. Jag hade svårt att komma in i boken (kanske beror det på att jag först bara läste när jag gick och lade mig och somnade efter 2 sidor typ...) men ju mer jag läste desto mer ville jag veta hur historien skulle sluta. Det handlar om Rose från överklassen och Harry, sonen till ett fattigt indiskt hembiträde. De växer så gott som upp tillsammans och kärleken slår till, men det är här det blir lite konstigt för det känns som att det mest är från Harrys sida genom större delen av boken och först i vuxen ålder börjar Rose visa sina känslor. Men men...

Sen har jag läst Kyssar på Manhattan av David Schickler och boken lanseras som en sorts frispråkigare Sex and the City. En bok fylld med små historier där personerna länkas samman och återkommer i varandras berättelser. Småfyndigt och inte alls så frispråkigt som jag tänkte mig men däremot är boken fylld av väldigt udda karaktärer som gör rätt udda saker. Men that´s New York!

Inga kommentarer: