03 december 2007

Första advent redan här


Jahapp, igår var det första advent och det första ljuset skulle tändas. I brist på lussebullar och pepparkakor åt vi brieost på knäckebröd. Lite annorlunda men gott. Man tager vad man haver! Det är mysigt med advent, alla sätter unisont upp sina adventsljusstakar i mörka fönster och i de flesta hem åker julgardinerna upp samtidigt. Men jag får lite ångest i samma veva eftersom första advent innebär att det inte är många veckor kvar till jul! Och det är än det ena och än det andra som ska fixas, saffransbullar ska bakas, julklappar ska köpas, kransen till dörren ska fixas, julsaker ska åka upp, julgodis ska knådas, julskinka ska lagas och nu har jag bara den där låten från Askungen i huvudet... Vi ska sy och vi ska klippa... osv... Jag ser de där små mössen framför mig, hur de febrilt försöker få klänningen färdig till balen. Men jag har inga möss som kan hjälpa mig!!! Eller vänta nu, det har jag ju faktiskt, två stycken i garaget... men de har väl görat in sig i Stefans skridsko för vintern så jag får nog klara mig själv. Bäst att sätta fart! ...Sätt igång nu, skynda ila, vi har inte tid att vila...

Inga kommentarer: