04 december 2007

Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Ack ja, det var länge sen jag läste en bok där texten fullkomligen flöt fram. En njutning att läsa! Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson har stått på "att läsa listan" ett tag och nu är jag nästan ledsen att jag har läst den. Det är en sån bok man vill ha kvar att läsa, mysko. Den handlar om Veronika som kommer till en enslig stuga i Dalarna för att skriva på sin roman. Hon har tunga saker i bagaget, rent bildligt och mycket att fundera över. Av en händelse kommer hon i kontakt med enstöringen Astrid som bor i huset närmast. Hon har bott i byn i hela sitt liv och hon och Veronika turas om att berätta händelser ur sina liv. Jag kan bli lite besviken på Astrids val i slutet av boken, jag ska inte säga mer än så för er som inte har läst den. Men på det stora hela är det en underbar liten berättelse som gör en varm i hjärtat. Läs den!

Inga kommentarer: