21 juni 2008

Caipirinha med Döden

Jag har precis läst ut Caipirinha med Döden av Maria Ernestam och vad 17 ska jag säga om den?? Jag fastnade direkt för boken eftersom hela tanken på att Döden en dag ringer på dörren och lite senare tar sin resegarderob och flyttar in var allt för absurd för att inte vilja läsa mer om. Maria Ernestam har ett rätt rappt och fräckt språk dessutom och såna där små roliga och putslustiga beskrivningar av vardagens vedermödor och händelser. Jag läste ut den ganska så fort för jag var bara tvungen att se hur den här otroliga historien skulle sluta, haha! Men genom hela boken låg liknelsen med Jultomen och lurade i bakhuvudet. Han, precis som Döden, har också den här märkliga förmågan att vara överallt i hela världen, ungefär samtidigt. Och hur mycket man än klurar på det så går det inte ihop sig, i motsats till den här boken. Fullständigt absurd, men det funkar ändå! Jag har inte läst något mer av författaren men tror nog att jag måste det ganska snart.

Inga kommentarer: