17 juni 2008

Fast i historien

Dee Browns Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee ges återigen ut på svenska, men denna gång inte i reviderad form. Jag läste den för många år sedan och det är verkligen en bok som fastnar och som ger mersmak för att vilja veta mer om de indianer som den beskriver. Jag funderar på om jag ska läsa den nya utgåvan eller istället ge mig i kast med att läsa färdigt Jorden skall gråta istället, eller läsa något annat som kan ge en ny, mer nyanserad bild. För säga vad man vill om indianlitteratur genom tiderna. Handlar det inte om "galna vildar" så ges ofta en förskönande bild av naturmänniskan som lever kvar i våra minnen i sin forna glans. Det finns ju trots allt ganska många indianer som lever idag, på ett helt annat sätt än Sitting Bull och Crazy Horse. Det vore nästan mer intressant att läsa om dem! Och då är jag redan såld på bilden av den noble indianen på hästen ridande över prärien, men jag vill veta mer om vad som hände sen. Nu känns det som vi är fast i historien och inte kan komma loss.

Inga kommentarer: