17 juni 2008

Läst...

Nu har jag läst lite igen. :) En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie (coolt namn men omöjligt att komma ihåg) till bokcirkeln. Ska inte säga så mycket om den mer än att den var riktigt bra, gripande och intressant att läsa. Jag känner mig väldigt tacksam för att jag inte behövt uppleva krig och svält. Sen läste jag Imago av Eva-Marie Liffner. Jag fastnade dels för namnet, omslaget (se bilden) och bl.a. för den här recensionen på baksidan: " minutiöst genomarbetat, omväxlande vackert och skoningslöst naturalistiskt. Som roman är Imago övertygande, som kriminalroman direkt märkvärdig."Blekinge Läns Tidning. Tyvärr tyckte jag den mest var krånglig att läsa och hängde inte alltid med i alla historiebeskrivningar kontra nutidens lilla deckargåta som på slutet inte alls kändes som en deckargåta. Men men, den kanske tar sig om man har lite mer tid att läsa och koncentrera sig än vad jag har just nu... Sist ut är Berlinerpopplarna av Anne B. Ragde. Ruskigt hypad bok som faktiskt levde upp till mina förväntningar. Gick lätt att läsa, inte särskilt tjock (bra va Emma!) och med en historia som kändes rolig och intressant att följa. Lite rörigt på slutet kanske men ungefär så pass rörigt det kan bli i det verkliga livet så det passade bara in. Jag gillade den starkt! Det är en släkthistoria om tre bröder vars mor ligger för döden. Tre bröder som inte umgåtts på väldigt många år, många skelett i garderoben och häpnadsväckande avslöjanden. Nice.

Inga kommentarer: