28 juni 2008

Mer läst...

Nu har jag verkligen kommit igång och avverkar böcker i parti och minut. Senast utläst, sent igår kväll, var ett tips från en kompis, Den indiske tolken av Jhumpa Lahiri. Bara namnet på författaren inbjuder genast till läsning. :) Det är en novellsamling med korta berättelser ur vardagen ur indiskt perspektiv. Kul och tänkvärd läsning och jag gillar faktiskt formen med noveller. Det är inget jag läser så ofta men det kanske beror på att det inte marknadsförs särskilt mycket i Sverige. Här är det istället romaner som gäller. Nackdelen och fördelen som jag ser det med noveller är man oftast bara får brottstycken av en historia som man skulle vilja läsa mer av, personer man vill veta mer om, man vill helt enkelt ha en fortsättning. Novellen är ibland för kort för sitt eget bästa. Men samtidigt ser jag det som en av de stora fördelarna för man kastas in i handlingen direkt och det är oftast små små historier om människor man aldrig hade kommit på tanken att läsa om annars. Det triggar fantasin lite, och det kan ju behövas i dagens informationssamhälle. Jag gillade den här boken jättemycket och den rekommenderas varmt!

Inga kommentarer: