13 juli 2008

Mer böcker...

Nu avverkas böcker på löpande band här. Det rullar på bra, kanske beroende på att jag inte kunnat sova så bra på sistone... eller för att Stefan är hemma och har semester och kan leka med Oliver lite medan jag ligger på sängen och läser :) De senast två lästa böckerna har en isländsk författare skrivit, Arnaldur Indridason. Glasbruket och En kvinna i grönt. Båda fick glasnyckeln för bästa roman i Norden under 2000-talet. Jag har tänkt läsa något av Indridason länge men har inte fått tummen ur förrän syrran lånade mig några böcker. Jag är en storslukare av svenska deckare och när jag tänker efter kanske nordiska också eftersom jag även gillar Anne Holt och Karin Fossum. Den isländska touchen tilltalade mig, lite vemodigt och genomsyrat av det karga isländska landskapet (även om mycket av handlingen utspelar sig i mindre smickrande knarkarkvartar i storstaden Reykjavik). Nu väntar Flyga drake och Mustafa Caans Tätt intill dagarna på nattduksbordet. Två böcker jag bara hört bra saker om.

Inga kommentarer: