29 oktober 2008

Sopa lagom

Jag har läst boken Sopa lagom! Bättre balans i curlingfamiljen. Som alltid när jag läser sådana här "handböcker" i barnuppfostran slår det mig hur "öppna" dom är, alla tolkningar är tillåtna. Och det är väl så det är med uppfostran. Man kan inte säga exakt hur man ska göra, det finns inget facit, inga korrekta och odiskutabla svar. Man får helt enkelt göra som det passar i den egna familjen. Min generation är typiska curlingföräldrar, barnen ska tillfredsställas omedelbart, de ska inte behöva ha tråkigt en sekund, inget ska fattas dom och kan man skämma bort dom är det bra. Och hur goda intentioner man än har innan man skaffar barn är det svårt att hålla måttet när man väl står där... Ok, Oliver, ta ett kex till då... Och gör helst inte sådär... men om du måste så... osv. Det är inte lätt att vara förälder. Men det var det ju ingen som påstod innan heller så har man bara det i bakhuvudet så går det säkert bra. Man vill ju helst ge sina barn det bästa av allt, men det bästa av allt kanske inte alltid är att de ska få exakt som de vill? Det är en skör balansgång. Jag tror i alla fall att jag klarar mig utan de här böckerna, de tillför liksom ingenting, de berättar inget jag inte redan visste - intuitivt, och med en gnutta sunt förnuft. När Oliver var nyfödd, och det första halvåret hade jag gett vad som helst för en tydlig handbok, en manual. En bok som gav dom rätta svaren på alla frågor man som nybakad, tveksam, rädd förälder hade. Men ett år senare så litar jag mer på mitt sunda förnuft och att göra det som funkar bäst, man lär sig med tiden, och man blir även mer säker. Fast sluta oroa sig kommer man nog aldrig att göra, det hör föräldraskapet till.

Inga kommentarer: