15 november 2008

Föråldrad teknik?

Vi har ris i en sån där gammal O´boyburk i plåt med plastlock i orange. Jag råkade läsa ett recept på chokladshake på baksidan. Där står det att man ska "elvispa, först på låg fart, sedan på högsta hastighet..." hehe Idag använder jag mest elvispen till sockerkakssmeten. Ska man göra chokladshake (eller smoothie som det heter idag) så använder man mixern. Mixern kan man nämligen ha till allt, och har man en Magic Bullet finns det inga gränser för vad man kan göra, enligt teveshop. Hur som helst så kändes det verkligen föråldrat att använda elvispen, och verbet elvispa visste jag inte ens att det existerade. Men varför inte, man säger ju mixa! Men att använda elvisp är liksom lite ute, det håller inte längre, det måste in fler, flashiga prylar i köket. Inte undra på att köken måste vara så stora idag, man måste ju få plats med alla sina apparater!Jag gillar verkligen min mixer men samtidigt undrar jag om det inte gått precis lika bra att elvispa min smoothie, jag menar shake...

2 kommentarer:

Katharina sa...

Jag elvispar massor, men jag mixar inte särskilt mycket. Är jag gammal då eller?

Lena sa...

Nä, bara ute... :)