20 november 2008

Vampyrer i Blackeberg

Den senaste veckan har jag legat nerbäddad under täcket på kvällarna och läst John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in med skräckblandad förtjusning. Otäcka, otäcka vampyrer! Fast ändå inte, och det är ju det som är tjusningen med hans roman. Här förflyttas man inte till Transylvanien och mörka spöklika slott utan här befinner vi oss rätt och slätt i Blackberg, en förort till Stockholm. Men det kunde precis lika gärna varit var som helst, kanske t.o.m. Borås! Och vampyrerna är inte likbleka vasstandade män med svart hår och svart mantel utan i det här fallet, hela vanliga människor. Fast vanliga tycker man knappast att dom är efter att ha läst den här boken... Vampyrhistorier tillhör inte min vanliga läsning men här tog nyfikenheten överhand och jag måste erkänna att jag gillade boken. Även om jag varje kväll har önskat att den ska ta slut bara för att den är så otäck. Nu återstår bara att se om filmen håller måttet.

2 kommentarer:

Kristallena sa...

Tack för lästipset! Den verkar jättebra. Jag har inte läst något av honom ännu så jag får ta itu med honom när jag är klar med mina Ragde!

Lena sa...

Ja gör det! Fast lite läskig är den allt tycker jag som eg. inte gillar läskiga saker :)